مطالب جالب

  • ۰
  • ۰

سرگذشت زنان در طول تاریخ

   زنان در طول تاریخ سرگذشت دردناکی داشتند ، و از آنجا که از نظر جسمانی نسبت به مردان کمی ضعیف تر بودند ، به همین دلیل زورگویان و ظالمان در طول تاریخ سعی داشتند شخصیت انسانی آن ها را لگدمال کنند ، و چه جنایاتی که در این راه نکردند ، بخصوص در محیط عربستان و در عصر جاهلیت  - هر چند تمام دنیا در آن زمان در جاهلیت فرو رفته بود – بیش از همه جا شخصیت زن پایمال شده بود ، تا آنجا که زن را همچون کالایی مبادله می کردند ؛ سهمی از ارث مردان برای آنها قائل نبودند ؛ تولد دختر را ننگ می پنداشتند ، و چنانکه می دانیم دختران را زنده به گور می کردند ، و عجب اینکه حتی قوانین طبیعی را در این زمینه نادیده گرفته و می گفتند : بچه های دختر ما فرزندان ما نیستند ، فرزندان ما تنها بچه های پسران ما می باشند . اما اسلام که برای احیای ارزش های انسانی و الهی گام به میدان گذارده بود ، سخت با این تفکر جاهلی به مبارزه برخاست  و برای احیای شخصیت از دست رفته زن ، قیام کرد :

بی حجابی بازیگران

از طریق موعظه  و اندرز و آموزش های فرهنگی .

از طریق وضع قوانین به نفع زنان و شرکت دادن آن ها در مسائل مختلف و سرانجام از طریق شدت عمل در مقابل کسانی که حاضر نبودند در برابر این حقایق تسلیم شوند .

در حدیث آمده است : اسماء بنت عمیس همسر جعفر بن ابی طالب با شوهرش از حبشه بازگشت و به دیدن همسران پیامبر آمد ، از جمله سوالاتی که مطرح کرد این بود : آیا چیزی ار آیات قرآن درباره زنان نازل شده است ؟ آن ها اظهار بی اطلاعی کردند!

اسماء به خدمت پیامبر (ص) آمد و عرض کرد : ای رسول خدا ! جنس زن گرفتار خسران و زیان است ؟ ( و شاید حق داشت این سخن را بگوید چون سال ها از مبدا وحی دور مانده بود . گمان می کرد اصولی که بر جامعه جاهلیت حاکم بود بقایایش هنوز باقی مانده است ) .

پیامبر (ص) فرمود : چرا؟

عرض کرد : به خاطر اینکه در اسلام و قرآن فضیلتی درباره آنها همانند مردان نیامده است !

با اینکه سال پنجم هجرت بود و هجده سال از طلوع اسلام می گذشت ، و درباره احیای شخصیت زن در قرآن و احادیث مطالب فراوانی وارد شده بود ف ولی باز برای تاکید بیشتر آیه 35 سوره احزاب نازل شد ، آیه ای که در حقیقت بیانگر همه ارزشهاست، ارزشهایی که د زنان و مردان یکسان است ، و از برترین موقعیت برخوردار می باشد .

و به این ترتیب اسلام ۀخرین سخن را در این زمیه بیان کرد ، و نشان داد که زنان و مردان دوش به دوش یکدیگر در مسیر زندگی به سوی خدا ، و به سوی ارزشهای انسانی گام بر می دارند ، در صورتی که از شرایط یکسانی در این مسیر برخوردار باشند .

بعضی تعجب می کنند چگونه اسلام به زنان حق داده است در برابر شیر دادن فرزندان خود مطالبه اجرت کنند !

                         « و اگر برای شما ( فرزند را ) شیر می دهند ، پاداش آنها را بپردازید »

                                                                                            سوره طلاق . آیه 6

    کدام زن است که برای شیر دادن به فرزند دلبندش مخصوصا موقعی که با مرد زندگی مشترک دارد ، اجر و مزدی مطالبه کند ؟

ولی نباید فراموش کرد که این دستورات به خاطر آن است که اسلام بگوید نه تنها زن یک انسان است و دارای همه حقوق انسانی ؛ نه تنها او در مورد اماولش حق تصمیم گیری دارد ، و مرد نمی تواند بی رضای او ، حق او را زیر پا بگذارد ، بلکه اگر بخواهد در برابر شیر دادن هم حقش را مطالبه کند ، می تواند . و این دستر درآن محیط چه تاثیر عمقی داشت !

کوتاه سخن اینکه اسلام حق بزرگی بر زنان جهان دارد ، زیرا آن ها را از چنگال ظلم ظالمان تاریخ نجات داد ، به شرط آنکه دستورات اسلام در این زمینه مو به مو به کار گرفته شود .

بی حجابی

  • ۹۴/۰۸/۲۷
  • نیما رمضانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی